Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer u terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site u het meest interessant en nuttig vindt.

Algemene informatie
Opname 3 oktober 2024
Doelgroep: iedereen die professioneel met conflictsituaties te maken heeft waaronder advocaten, (kandidaat)notarissen, gerechtsdeurwaarders, belastingadviseurs en juristen.
Cursusomschrijving: communicatie tussen advocaten verloopt vaak moeizaam. Advocaten lijken niet vatbaar voor elkaars argumenten en spreken elkaar voortdurend tegen.
Als advocaat ben je daar aan gewend, maar het blijft frustrerend, zeker als jouw cliënt zich gaandeweg steeds meer begint te ergeren aan jouw vruchteloze interactie met de advocaat van de wederpartij.
Dat klemt temeer als die advocaat zich voor jouw gevoel profileert als een straatvechter of op verongelijkte wijze jouw client (of jou) in diskrediet probeert te brengen. Voor je het weet, drijft de discussie daardoor af van de kern van het probleem en escaleert het juridische meningsverschil tot een persoonlijk en emotioneel conflict.
Altijd al willen weten hoe je zo’n ongewenste escalatie kunt voorkomen? Of hoe je die ‘achterbakse rat’ tot rede kunt brengen?
Deze cursus zal je daarbij helpen. Je krijgt niet alleen inzicht in conflictgedrag, maar ook in de psychologische aspecten van menselijke communicatie. Het communicatieproces wordt geanalyseerd waarbij wordt toegelicht hoe communicatiestoornissen en conflicten ontstaan. Er wordt stilgestaan bij de werking van het menselijk brein aan de hand van ontwikkelingen in de (neuro)psychologie. Ook wordt aandacht besteed aan een aantal verschillende conflicthanteringsstijlen.
Je krijgt daarnaast praktische tips om jouw communicatievaardigheden aan te scherpen en het gedag van jouw gesprekspartner te bewegen in de door jou gewenste richting. Deze cursus geeft je de mogelijkheid om jouw communicatie te verbeteren, communicatiestoornis of conflicten te beperken of daar effectiever mee om te gaan. Strategisch en doelbewust communiceren maakt jou de regisseur van het conflict.
Omdat de interactie tussen advocaten een uitvergroting is van het conflictgedrag dat alle redetwistende mensen vertonen is deze cursus ook nuttig voor niet-advocaten, die professioneel met conflictsituaties te maken hebben.
Spelregels
Na inschrijving voor de cursus heeft u gedurende een periode van 4 weken de mogelijkheid om de cursus te volgen en aan de hiervoor geldende vereisten te voldoen. Nadat u de cursus heeft afgerond ontvangt u automatisch een digitaal deelnamecertificaat (inclusief PO/PE-punten) in uw persoonlijke leeromgeving.
Docenten

mr. B.J. (Bruno) Tideman
Bruno Tideman is al meer dan zijn halve leven advocaat. Hij is gespecialiseerd in ondernemingsrecht, insolventierecht, vastgoed en conflictcommunicatie. Hij wordt regelmatig aangesteld als curator in grote of complexe faillissementen en als tijdelijk bestuurder of beheerder van aandelen in zaken van de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam. Hij is daarnaast rechter-plaatsvervanger bij team insolventies van Rechtbank Rotterdam. Bruno publiceert met enige regelmaat in vaktijdschriften als TvI en FIP en als annotator van de JOR.
Ervaringen
Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.
Review plaatsen
Review plaatsen
Inschrijven
U heeft een account nodig om u in te schrijven voor deze cursus. U kunt met uw account uw inschrijvingen inzien en onze cursussen terugkijken. Heeft u geen account? Account aanmaken. Heeft u wel een account? Log dan in via onderstaand formulier.
